Close

Najnowsze posty

Wyjazd narciarski z perspektywy mieszkańca Warszawy – cz. pierwsza - serwis narciarski
Dzisiaj chcemy bliżej przyjrzeć się tematowi serwisowania sprzętu narciarskiego z perspektywy narciarza...
na lis 12, 2019 | przez Jacek Mieszczak
Na co zwrócić uwagę podczas wyboru nart - Cz. 3: Rocker i cumber, czyli geometria boczna narty
Narty rocker czy camber? Rocker i cumber, czyli geometria boczna narty Pojęciem, które w ostatnich czasach wzbogaciło...
na lis 12, 2019 | przez Jacek Mieszczak
Na co zwrócić uwagę podczas wyboru nart - Cz. 2: Szerokość nart.
Artykuł dotyczący doboru nart - dziś zajmiemy się geometrią, a konkretniej szerokością nart - jak wpływa na...
na lis 12, 2019 | przez Jacek Mieszczak

Rowery górskie - idealne dla miłośników adrenaliny

Dodane: wrz 4, 2019 | Autor: Jacek Mieszczak

Rowery do jazdy terenowej charakteryzują się szerokimi, mocnymi oponami z bieżnikiem i zwartą sylwetką, z wytrzymałą ramą oraz amortyzatorami o skoku przekraczającym 100mm. Ze względu na wyboistość dróg terenowych i bezdroży wyposażono sztywne koła oraz szereg przerzutek, które umożliwią zarówno podjazdy, jazdę po płaskim terenie oraz szybkie zjazdy w dół.

Rowery górskie - idealne dla miłośników adrenaliny

Rower górski

 

Zaprojektowany z myślą o jeździe w warunkach nierównego i górzystego terenu, rower górski czyni z jazdy niczym niezmąconą przyjemność dla ludzi wymagających. Rowery górskie dzielą się jeszcze na podkategorie - jednym z nich są rowery trailowe, o szczególnej geometrii, zapewniającej dużą zwrotność i bezpieczeństwo zachowania równowagi nawet przy znaczących prędkościach i przechyleniach. Rowery trailowe są dość uniwersalnym rozwiązaniem zarówno na dłuższe przejażdżki po górskich ścieżkach, jak też na szybki wypad na lokalne single tracki.

 

Rowery górskie DH to zaawansowane technologicznie propozycje dla amatorów i zawodowców, jeśli chodzi o trasy zjazdowe. Pomimo, że nie należą do najlżejszych rowerów, dają się sprawnie sterować. Rowery downhill’owe charakteryzują się pełną amortyzacją o dużym skoku oraz niebywale wytrzymałą konstrukcją.

 

Główną kategorią według której możemy klasyfikować rowery górskie jest obecność tylnego zawieszenia lub jego brak. Rowery z amortyzacją tylnego koła zyskały określenie roweru typu full suspension, natomiast rowery ze sztywną ramą nazywamy rowerami typu hardtail.

 

Jeżeli chodzi o rowery z pełną amortyzacją to mamy do dyspozycji nieustannie rozwijający się sprzęt przystosowany do rozmaitych dziedzin kolarstwa górskiego jak na przykład: XC, downhill lub enduro.Rowery XC full suspension będą nie tylko lekkie i zwinne, ale będą płynnie pokonywać wszelkie odcinki trasy, nawet z dużymi wyzwaniami technicznymi do przebycia. Rowery przeznaczone do downhill’u oraz enduro charakteryzują się większym skokiem amortyzacji oraz nieco bardziej agresywną geometrią.

 

Hardtrail to rowery górskie lżejsze od typowych fulli, poza tym, jeżeli liczy się dla kogoś bezpośrednie przełożenie siły mięśni na napęd, powinien wybrać właśnie taki rower bez tylnego amortyzatora. W górach sprawdzają się o tyle dobrze, że pozwalają doskonale poczuć szlak pod kołami i dostosowywać do niego w sposób dynamiczny technikę zjazdu.

 

Pełna amortyzacja czy tylko hardtrial?

 

Wielu wyczynowców i amatorów jeżdżących po górach, stawia sobie pytanie: czy lepiej w danych widełkach cenowych zakupić bardzo dobrego hardtaila, czy odrobinę gorszego fulla, z tym, że z pełną amortyzacją? Dodać trzeba, że hardtail, to nie tylko wydajniejsza jazda, ze względu na brak rozpraszania siły w układzie tylnego amortyzatora. Typowy hardtail będzie lżejszy od roweru wyposażonego w dwa amortyzatory, a jego konstrukcja będzie znacznie mniej skomplikowana. Kosztem nieco wyższej wagi, jazda na rowerze typu full suspension będzie wyraźnie bardziej komfortowa.

Rower dla Pani, rower dla Pana

Jeśli chodzi o rozróżnienie rowerów górskich ze względu na płeć użytkownika - warto zwrócić uwagę na modele przeznaczone dla kobiet i dla mężczyzn, ponieważ istnieją między nimi mniej lub bardziej subtelne różnice. Rower górski męski jest zwykle większy i ma szerszą kierownicę, gdyż mężczyzna ma szerszy rozstaw ramion. Rower górski damski może mieć mniejszą ramę oraz niższy amortyzator. Wynika to z faktu, niższego wzrostu i mniejszej wagi kobiet. Ponadto rowery damskie posiadają zwykle szersze siodełko. Ze względu na szersze rozstawienie kości kulszowych u kobiet, zapewni to większy komfort podczas długich przejażdżek.

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Musisz być zalogowany aby dodawać komentarze.

Close