Close

Najnowsze posty

Wyjazd narciarski z perspektywy mieszkańca Warszawy – cz. pierwsza - serwis narciarski
Dzisiaj chcemy bliżej przyjrzeć się tematowi serwisowania sprzętu narciarskiego z perspektywy narciarza...
na lis 12, 2019 | przez Jacek Mieszczak
Na co zwrócić uwagę podczas wyboru nart - Cz. 3: Rocker i cumber, czyli geometria boczna narty
Narty rocker czy camber? Rocker i cumber, czyli geometria boczna narty Pojęciem, które w ostatnich czasach wzbogaciło...
na lis 12, 2019 | przez Jacek Mieszczak
Na co zwrócić uwagę podczas wyboru nart - Cz. 2: Szerokość nart.
Artykuł dotyczący doboru nart - dziś zajmiemy się geometrią, a konkretniej szerokością nart - jak wpływa na...
na lis 12, 2019 | przez Jacek Mieszczak

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru nart - Cz. 3: Rocker i cumber, czyli geometria boczna narty

Dodane: lis 12, 2019 | Autor: Jacek Mieszczak

Narty rocker czy camber?

Rocker i cumber, czyli geometria boczna narty

Pojęciem, które w ostatnich czasach wzbogaciło wszelkie reklamy i materiały marketingowe dot. Nart stał się tzw. rocker. Rockerem nazywamy powiększony odcinek wygięcia nart w rejonie dziobów oraz ew. tyłów (piętek). Celem takiej konstrukcji jest z jednej strony zwiększenie „wyporności” podczas jazdy w miękkim podłożu, a przede wszystkim stworzenie takiego kształtu desek, który pożony na krawędzi łatwiej rozpoczyna skręt nawet w sytuacji, w której dziób nie ma wystarczającego oparcia w postaci twardego podłoża.

Jak działa Rocker w nartach?

Żeby łatwiej sobie to wyobrazić należałoby opisać działanie narty podczas skrętu. Zwykle skręt cięty (dawniej często zwany „carwingowym”) rozpoczyna się od odpowiedniego obciążenia dziobów i pochylenia nart „na krawędź”. Jeśli odcinek dziobowy krawędzi „znajdzie” oparcie na śniegu i zacznie się wyginać, to w krótkim momencie spowoduje wygięcie całej narty i deski zaczną kroić łuk, przez co zaczniemy skręcać. Warunkiem koniecznym do takiego rozpoczęcia skrętu jest odpowiednie oparcie podłoża, dzięki któremu dziób narty może się wygiąć. Sytuacja zmienia się znacząco w momencie, w którym jedziemy po miękkim śniegu, który jest bardziej grząski, na którym dzioby nart o klasycznej krzywiźnie nie znajdują wystarczającego oparcia pozwalającego na ich głębsze wygięcie i prawidłowe, szybkie rozpoczęcie skrętu. Takie narty zwykle będą się kopać i „penetrować” podłoże dopóki nie znajdą podparcia w głębszych masach zalegającego śniegu. Nartami, które bez większych problemów rozpoczną skręt w powyższej sytuacji będą modele z tzw. rockerem, czyli deski wygięte na dłuższym odcinku w rejonie dziobów. Fabrycznie ustanowiona krzywizna dziobu tych nart sprawia, że rozpoczynają  one skręt od razu pochylone na krawędź, podczas gdy ich „camberowe” odpowiedniki wymagają odpowiedniego oparcia aby osiągnąć taki poziom wygięcia. Dlatego też taka geometria (rocker) stosowana jest w modelach przeznaczonych do jazdy w miękkim podłożu, czyli nartach freeride’owych. Im większy odcinek krzywizny dziobów tym łatwiej będzie na nich skręcać w miękkim śniegu. Z kolei rozpoczęcie łuku na twardym podłożu będzie bardziej anemiczne. Dlatego też typowe narty race stworzone do dynamicznej jazdy na twardym podłożu mają maksymalnie skrócony odcinek wygięcia dziobów, a ich krzywizna jest mocniej wygięta, taka geometria pozwala na zacieśnianie łuku i bardziej dynamiczną jazdę.

Co to jest camber w nartach?

Odwrotnym terminem do rockera jest tzw. camber czyli odcinek nart fabrycznie wygiętych w przeciwnym kierunku do dziobów ( dzięki któremu obszar pod butem jest podniesiony względem dziobów i pięt, dawniej zwany holem). Camberem określa się także odcinek nart, które obciążone dotykają podłoża (czyli cała jej długość poza wystającymi dziobami i tyłami)

Producenci nart określają geometrię boczną (w płaszczyźnie strzałkowej jako proporcję rockera do cambera. Firma Atomic oznacza ją procentowo np. 5/95 (5% długości stanowi rocker w części dziobowej, 95% to camber), 10/85/5 (gdzie 10%długości stanowi rocker w odcinku dziobowym, 85% camber środkowego odcinka, a 5% rocker piętek nart) itd.

Dlatego w linii modelowej czołowych producentów można zaobserwać narty:

  •          Grupy race z maksymalnie wydłużonym odcinkiem cambera, o dziobach mocno zaokrąglonych na krótkim odcinku.
  •          Narty allaround i węższe narty all mountain o rockerze przednim sięgającym do 15% oraz tylnym do 5%
  •          Narty szersze all mountain oraz freeride których rocker przedni I tylny osiąga nawet 30% długości.

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Musisz być zalogowany aby dodawać komentarze.

Close