Close

Najnowsze posty

Specjalistyczny sklep narciarski, czy narciarski sklep internetowy?
Rynek sprzętu narciarskiego zmienia się nieustannie, a wraz z nim upodobania i przyzwyczajenia klientów. Ostatnie 20...
na paź 3, 2018 | przez Jacek Mieszczak
NARTY ATOMIC REDSTER X7
Jeden z częściej wybieranych modeli nart w naszym sklepie narciarskim w Pruszkowie pod Warszawą jest Atomic REDSTER X...
na paź 3, 2018 | przez Jacek Mieszczak
NARTY SALOMON S/MAX BLAST
Salomon S/MAX Blast to przede wszystkim propozycja dla zaawansowanych narciarzy, którzy szukają alternatywy dla...
na paź 3, 2018 | przez Jacek Mieszczak

Jak, dlaczego i po co wbijamy kije?

Dodane: lis 2, 2016 | Autor: Jacek Mieszczak | Kategoria: Technika jazdy, Porady narciarskie

Pytanie, które w sklepie narciarskim pojawia się dosyć często, dotyczy zasadności używania kijów. Często nawet bardzo dobrzy narciarze nie są w stanie do końca wytłumaczyć dlaczego z kijami jeździ się im lepiej. Spróbujmy to wyjasnić.

Jak, dlaczego i po co wbijamy kije?

Zacznijmy powoli. Dosyć istotną grupą czynności wykonywaną przez narciarza są wszelkiego rodzaju ruchy skrętne.  Odbywają się one poprzez rotację konkretnych partii ciała nadając przy tym moment obrotowy.

Kije narciarskie - jak ich używać?

Dosyć wyraźnie widać jak bazuje na nich na przykład technika śmigiem, która polega na rotacji nóg i nart po wcześniejszym ich odciążeniu. Narciarz jadący skrętami o krótkim promieniu rozpoczyna zwykle skręt przez ustalenie kąta sterującego, jaki tworzą narty z kierunkiem dotychczasowej jazdy (rysunek może coś podpowiedzieć) Może tego dokonać na trzy sposoby: przez przesunięcie większego nacisku zakrawędziowanej narty w kierunku części dziobowej wywołując nadsterowność i przyspieszając wygięcie, albo przez odciążenie, a następnie wykonanie ruchu skrętnego nadającego moment obrotowy nartom obracając je pod odpowiedni kąt sterujący (Lemaster 2010).

Kąt sterujący można łatwiej wygenerować nadając rotację całemu ciału narciarza poprzez wcześniejsze odpowiednio wykonane wbicie kija. Zawodnik musi trafić grotem przed dziobem, tak aby kij, będąc pochylonym, nadawał siłę hamującą, która działa w przeciwnym kierunku do pędu na napiętą sztywną rękę trzymającą kij tworząc z całym ciałem dźwignię. Moment obrotowy zależy w tym wypadku od ramienia, czyli odległości od środka ciężkości oraz kąta natarcia kija, który determinuje wartość działającej siły. Powoduje obrót narciarza, dzięki któremu jego narty tworzą kąt prowadzący (Lemaster 2010). Według Grega Gurshmana (www.youcanski.com) odpowiednie wbicie kija pozwala przyspieszyć zmianę starego skrętu w nowy, zapobiegając nadsterowności powstającej w jego ostatniej fazie. W slalomie następuje ono zaraz po uderzeniu tyczki gardą w trakcie rozpoczynania jazdy trawersem lub inicjacji następnego skrętu. Czynność ta jest rzadko stosowana w
konkurencjach szybkich. Dodatkową korzyścią płynącą z wbicia kija jest ustabilizowanie balansu oraz nadawanie rytmu skrętom (USSA Alpine Fundamentals 2005).

Kije narciarskie wbicie

Akcje rotacyjne wykorzystywane są podczas całego skrętu. Ruch skrętny nogi zewnętrznej do wewnątrz przy odciążonej drugiej wiąże się z odwróceniem tułowia w przeciwnym kierunku. Innymi słowy powstanie kontrrotacji tułowia i ramion nadaje duży moment obrotowy nogom zwiększając zakrawędziowanie i pogłębiając samoprowadzenie (Lemaster 2010).

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Musisz być zalogowany aby dodawać komentarze.

Close