Technologia z Pucharu Świata – Atomic Redster Servotec

Rywalizacja na najwyższym poziomie

Narciarstwo alpejskie jest jedną z najczęściej uprawianych zimowych dyscyplin indywidualnych. Harmonia i dynamika ruchu, jaką prezentują jej zawodnicy w cyklu Pucharu Świata budzi wielkie zainteresowanie widzów. Determinacja liczby 50000 kibiców przyjeżdżających z różnych zakątków Europy, by przy panujących nieprzyjaznych temperaturach poniżej zera podziwiać bohaterów tego cyklu ścigających się w Austriackim Shladming jest bardzo wymowna. Około 20000 fanów w Chorwacji, którzy spędzają godziny w kolejkach aby dostać się z Zagrzebia na pobliski szczyt Sljeme, gdzie rozgrywany jest slalom Pucharu Świata oraz miliony oglądających zawody w telewizji, tylko w małym stopniu obrazują popularność dyscypliny. Pozostają jeszcze dziesiątki milionów narciarzy, którzy tej samej zimy staną na dwóch deskach, by poczuć na własnej skórze prawa fizyki zdefiniowane trzy wieki temu przez Izaaka Newtona. Tak duża popularność związana jest nie tyle z dobrym marketingiem organizowanych zawodów, co z jej atrakcyjnością.

Atomic Redster G9 World Cup

Ogromny poligon doświadczalny sprzętu narciarskiego

Dzięki temu alpejski Puchar Świata może się cieszyć dziesięciotysięcznym zapleczem zawodników próbujących przebić się w rankingach federacji FIS, aby dostać się do elitarnego grona najlepszych na świecie. Federacje narodowe opracowują coraz to nowsze systemy treningowe, powiększając sztaby szkoleniowe o kolejnych specjalistów. W okresie przygotowawczym lodowce nieustannie pokryte są dziesiątkami slalomów, na których zawodnicy doskonalą swoją technikę. W obliczu tak silnej konkurencji sposobów na bycie najszybszym szuka się nie tylko na stokach ale i w fabrykach oraz specjalistycznych serwisach, gdzie przygotowuje/projektuje się sprzęt.

Profesjonalny serwis i jego znaczenie w narciarstwie

Zawodnicy dokonują szeregu modyfikacji oraz przeprowadzają wiele testów by znaleźć najlepsze dla siebie narty lub ustawienia butów, które pozwolą im wykorzystać cały swój potencjał. Dobór i testy nart z najwyższej „półki”są dla większości zawodników spoza czołówki nieosiągalne, a pojęcie serwisu gotowego w krótkim czasie wprowadzić modyfikacje w obrębie konstrukcji nart/płyt, czy nawet wiązań staje się standardem w fabrycznych Teamach. W takich warunkach powstaje technologia, która w kolejnych sezonach adoptowana jest w modelach amatorskich dostępnych w corocznej kolekcji. Można śmiało powiedzieć, że tak jak w zawodach F1 powstaje technologia, która w kolejnych latach wprowadzana jest na rynek „cywilny”, tak w nartach najlepszym centrum rozwoju wszelkich producentów jest zaplecze Pucharu Świata.

Atomic S9

Atomic Servotec – rozwiązanie z Pucharu Świata zastosowane w cywilnych modelach Atomic Redster S9 i G9.

Ciekawym przykładem jest firma Atomic i zastosowany w sezonie 2017/2018 system Servotec. Jest to rozwiązanie, które dodaje większej dynamiki podczas wykonywania skrętów, dosztywnia narty i dodaje im stabilności. Servotec zbudowany jest z specjalnego prętu osadzonego na przedniej części płyty przy pomocy specjalnego elastomeru. Kompozytowy pręt przytwierdzony jest w części dziobowej do rdzenia narty. Takie rozwiązanie sprawia, że podczas wykonywania skrętów i towarzyszącemu wygięciu wzdłużnemu narty pręt przenosząc obciążenie kumuluje energię, którą wyzwala podczas powrotu, czyli wyjścia ze skrętu. Dodatkowo połączenie dziobu z  płytą, od której przenoszone są wszelkie impulsy skrętne stabilizuje pracę nart podczas wykonywania skrętów, także pozwala na szybkie przenoszenie obciążenia na dzioby nart podczas rozpoczynania skrętów.

Atomic Redster Servotec w Ski Race Center

Dosłowny zastępca modelu Doubledeck

Atomic Redster Servotec stosowany w modelach Redster S9Redster X9 oraz Redster G9 zastępuje obecny dotychczas w najwyższych modelach Doubledeck , drugi „pokład” narty, będący przedłużeniem płyty, dający dosztywnienie i stabilizujący pracę narty. Doubledeck w przeciwieństwie do rozwiązania Servotec był masywnym elementem narty, który świetnie rozkładał obciążenie na całej długości desek, nie pozwalał natomiast na tak swobodne jej wygięcie wzdłużne, jakie zapewnia Atomic Servotec. Atomic Servotec daje jeszcze więcej dynamiki, a także wszechstronności, zapewniając maksymalną skrętność nart w każdych warunkach.

Redster G9 S9 Servotec

Nieoficjalne pierwsze testy Atomic Redster G9 Servotec w szacie poprzednika

Ciekawa jest historia technologii Atomic Servotec, ponieważ jest ona klasycznym przykładem adaptacji skutecznego rozwiązania wykorzystywanego przez czołowych zawodników Pucharu Świata. Okazuje się, że omawiany pręt stosowany był już przez kilku zawodników poprzedzających oficjalną premierę zawodach. Miało to miejsce w sezonach 15/16, a także w sezonach 16/17. Wówczas oficjalnym rozwiązaniem był Redster Doubledeck, dlatego inżynierowie stworzyli specjalną szatę graficzną imitującą elementy Doubledecka, natomiast maskujący pręt servotec. Obecnie Servotec dominuje w nartach zawodniczych, czy jak kto woli nartach komórkowych FIS, ponieważ okazał się rozwiązaniem dającym większą dynamikę oraz błyskawiczną oraz wysoką reaktywność nart. DOubledeck stosowany jest dalej w modelach zjazdowych oraz Super-G.

Sprawdź dostępne narty Atomic