Close

Najnowsze posty

Odzież rowerowa na wiosnę - jak się ubierać?
Odpowiednio dopasowany do panujących warunków strój, to podstawa przy uprawianiu dowolnej aktywności fizycznej na...
na maj 11, 2020 | przez Kamil Gędłek
Rowery crossowe - czy sprawdzą się w codziennym użytku?
Jeśli mowa o poszukiwaniu jednośladu prawdziwie uniwersalnego - rower crossowy powinien stanowić znaczący element w...
na maj 11, 2020 | przez Kamil Gędłek
Wyjazd narciarski z perspektywy mieszkańca Warszawy – cz. pierwsza - serwis narciarski
Dzisiaj chcemy bliżej przyjrzeć się tematowi serwisowania sprzętu narciarskiego z perspektywy narciarza...
na lis 12, 2019 | przez Jacek Mieszczak

Radius, czyli promień skrętu nart - jak właściwie dobrać narty - cz.1

Dodane: paź 20, 2019 | Autor: Jacek Mieszczak | Kategoria: Sprzęt narciarski, Technologie, Porady narciarskie

Narciarstwo alpejskie to dyscyplina sportu, w której sprzęt odgrywa bardzo istotną rolę. Jest to prawda, która w takim samym stopniu dotyczy zarówno profesjonalistów, którym odpowiedni dobór i ustawienie sprzętu pozwala zyskiwać cenne sekundy podczas zawodów, jak i amatorów, w przypadku których optymalny wybór zagwarantuje przyjemność z jazdy i kontrolę na stoku.

Radius, czyli promień skrętu nart - jak właściwie dobrać narty - cz.1

Narciarstwo alpejskie to dyscyplina sportu, w której sprzęt odgrywa bardzo istotną rolę. Jest to prawda, która w takim samym stopniu dotyczy zarówno profesjonalistów, którym odpowiedni dobór i ustawienie sprzętu pozwala zyskiwać cenne sekundy podczas zawodów, jak i amatorów, w przypadku których optymalny wybór zagwarantuje przyjemność z jazdy i kontrolę na stoku.

Radius/Promień skrętu.

To parametr, który w dużym stopniu decyduje o charakterystyce narty. Konkretniej o jej zwrotności. Obecnie wszystkie narty oferowane na rynku są w mniejszym lub większym stopniu taliowane. Wyraźne wcięcie w talii obecnych desek jest efektem rewolucji carvingowej, jaka miała miejsce na przełomie XX i XXI wieku. Im mocniej narty będą wcięte na odcinku znajdującym się pod wiązaniami, tym bardziej będą skrętne i zwrotne, z drugiej strony będą wydawać się bardziej nerwowe i mniej stabilne od ich dłuższych odpowiedników, szczególnie gdy rozwiniemy na nich większą prędkość. Dlatego warto zwracać uwagę na tę cechę narty, którą wyraża się tzw. promieniem skrętu, czy też radiusem. Jest on określany w metrach i oznacza promień łuku, który tworzy krzywizna boczna carvingowej narty (krawędź). Mówiąc w dużym uproszczeniu krawędź narty o radiusie 12m tworzy wygięty łuk o promieniu 12 metrów. Osobiście wolę używać określenia radius niż „promień skrętu”, ponieważ to drugie sugeruje, że na takich nartach będziemy wycinać łuki o promieniu 12m, co jest nieprawdą, ponieważ taka narta pochylona agresywnie na krawędzi i odpowiednio wygięta w skręcie potrafi podczas jazdy wycinać łuk o znacznie krótszym promieniu.

radius promień skrętu

Jak zachowują się narty o krótkim „PROMIENIU”

  • Są bardzo zwrotne
  • Umożliwiają błyskawiczną zmianę kierunku,
  • Łatwo i bardzo wyraźnie rozpoczynają skręt,
  • Szybko reagują na każdy impuls ze strony narciarza
  • Są mniej stabilne, przy wyższej prędkości stają się bardziej nerwowe,
  • Przy większej prędkości krawędzie „puszczają”, wprowadzane są w minimalny uślizg, ponieważ nartę stworzoną do wycinania krótkich łuków zmuszamy do krojenia dłuższego wirażu.
  • Wydają się bardziej dynamiczne przy wyjściu ze skrętu, (szczególnie modele slalomowe). W praktyce łatwiej odczuć dynamikę przy wykończeniu skrętu na nartach o krótkim promieniu niż dłuższym.
  • Sprawiają, że wykonujemy więcej skrętów. W ciągu jednego dnia na nartach slalomowych(krótki promień) wykonamy więcej skrętów. Na poziomie zaawansowanym jazda krótkim skrętem przez konkretni odcinek szybciej nas zmęczy..

Jak zachowują się narty o dłuższym promieniu

  • Są bardziej stabilne,
  • Dają wrażenie dobrej kontroli przy większej prędkości,
  • Łatwiej się rozpędzają
  • Wycinają dłuższe, łuki
  • Dają wrażenie lepszego  oparcia na krawędzi, kroją skrętbardzo płynnie
  • Wymagaja większej precyzji
  • Wyjście ze skrętu jest bardziej subtelne.
  • Bardziej nas rozpędzają.
  • Potrzebują większej prędkości do prawidłowego rozpoczęcia łuku.

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Musisz być zalogowany aby dodawać komentarze.

Close