Jak dbać o buty narciarskie?

Prawidłowe przechowywanie daję szansę na długie korzystanie z butów w ich doskonałej kondycji. Czy zostawiamy buty na noc czy na cały okres po za sezonem  powinniśmy dbać o nie z tą samą dokładnością.

Jak przechowywać buty narciarskie?

  • Gdy wkładamy buty do torby pamiętajmy, aby wszystkie klamry były zapięte w taki sposób, aby dawały lekki opór. Tak samo przechowując je do kolejnego sezonu trzymajmy je zapięte aby nie odkształciły się pod wpływem nieprzewidzianych czynników.
  • Po powrocie do pokoju/domu od razu wyjmujemy buty z pokrowców, aby pozbyć się do końca wilgoci.
  • Nie pakujemy butów narciarskich w siatki – folia nie daje żadnej ochrony w przypadku uderzenia czy zarysowania natomiast jest doskonałym sposobem na zatrzymanie wilgoci co w konsekwencji może powodować przykre zapachy oraz niehigieniczne warunki w bucie.

Jak suszymy buty narciarskie?

  • Buty po powrocie ze stoku należy dokładnie wysuszyć. Są do tego przeznaczone specjalne grzałki lub suszarki często z funkcją naświetlania antybakteryjnego.  Grzałki do butów były dawniej bardzo powszechne w użyciu, które obecnie odchodzi na dalszy plan na rzecz suszarek. Zaletą suszarki jest pozbywanie się wilgoci za pomocą nawiewu powietrza i nie generowanie zbyt wysokiego poziomu ciepła, które mogłoby mieć  niekoniecznie korzystny wpływ na buty termoformowalne. Są też wydajniejsze i znacznie szybciej osuszają buta. Grzałki wymagają większej wentylacji i potrzebują więcej czasu na ten sam efekt. Odpowiednie, regularne suszenie zapobiega wielu problemom w przyszłości i pozwala utrzymać dobrą higienę wewnątrz butów narciarskich.
  • Możemy wyjmować linery na czas suszenia na zewnątrz skorupy albo suszyć buty w całości.

Czym czyścimy buty narciarskie, czy można je prać?

  • Jeśli martwisz się o czystość butów wewnętrznych, spryskaj po wyjeździe wnętrze linerów preparatem antybakteryjnym/ antygrzybicznym i przewietrzyć w temperaturze pokojowej.
  • Raczej nie powinno się prać linerów (butów wewnętrznych), lepiej suszyć je regularnie lub oddać do ozonowania. Jeśli nie ma innej możliwości należy robić to w niskiej temperaturze bez wirowania lub prać ręcznie.

Śruby, podkładki

  • Warto czasem sprawdzić też, czy śruby nie są luźne, ew. je przykręcić, a gwint warto pokryć klejem do gwintów (anaerobowym). Podczas jazdy, szczególnie po lodzie wytwarzają się duże drgania, co z kolei może być przyczyną rozkręcania się śrub.
  • Jeśli posiadasz wyższe modele butów – te bez fleków – warto pomyśleć o lifterach lub gumowych osłonkach, aby opóźnić proces zużycia podeszwy. Z tego samego powodu unikaj też chodzenia bezpośrednio po betonie czy żwirze.