Kask narciarski jest najważniejszym elementem ochronnym amatora sportów zimowych. Właściwy wybór kasku przekłada się na faktyczną protekcję głowy i ochronę zdrowia, życia. W Polsce istnieje obowiązek jazdy w kasku w przypadku dzieci do 16-tego roku życia, natomiast korzysta z nich już większość narciarzy i snowboardzistów, bez względu na poziom zaawansowania jazdy. W niektórych krajach kaski są obowiązkowe dla wszystkich uczestników stoku. Kask musi być przede wszystkim odpowiedniego rozmiaru i wygodny, czyli nie może uciskać w żadnym miejscu, aby spełniał swoją funkcję. Pozostałą kwestia jest wygląd, który dobrze jakby pasował do całości. Na rynku mamy szeroki wybór kasków w różnych kształtach i kolorach. Znajdziemy też kaski o różnych typach i technicznych rozwiązaniach. Ceny średnio wahają się od 200 do 800zł. W przypadku kompozytowych kasków z homologacją FIS ich ceny mogą znacznie przekraczać tą wartość. Nie warto jednak na kasku oszczędzać, a kierować się komfortem i bezpieczeństwem.
Konstrukcja kasku
Prawidłowy kask narciarski składa się w dużej mierze z lekkiego odpornego materiału wypełniającego IN MOULD, który nadaje kształt i absorbuje energię ew. uderzenia. Drugim istotnym komponentem jest sztywna warstwa zewnętrzna pokrywającej rdzeń kasku. Na rynku spotkamy trzy typy konstrukcji.
- IN MOULD pokryty na zewnątrz twardą powłoką –zbudowane w głównej mierze z 1-2 typów in mouldu o różnej twardości , który z zewnątrz jest pokryty twardszą warstwą materiału – ściśle powiązaną z warstwą wewnętrzną. Nie mają one zazwyczaj bardzo dużej wentylacji ale sa niezwykle lekkie.
- HARDSHELL których konstrukcja zakłada 2 nie tak ściśle połączone warstwy- miękkiego in mouldu, i oddzielniej grubej skorupy, która pokrywa ów inmold. Kaski te są trwalsze i bardziej odporne na powtarzające się uderzenia. Mankamentem jest zazwyczaj większa waga.
- KASKI które łączą powyższe rozwiązania, w rejonie pokryte są sztywną powłoką, a w pozostałych miejscach stosuje się oddzielną skorupę.
Dodatkowe rozwiązania technologiczne
- MIPS – Multi Directional Impact Protection System– system ograniczający do minimum ryzyko urazów głowy. Wewnątrz kasku znajduje się odizolowana od skorupy wkładka, która bezpośrednio przylega do głowy i w razie wypadku uniemożliwia odsłonięcie głowy.
- Live Fit – pianka wypełniająca dodatkowe przestrzenie z przodu i boku wewnętrznej strony kasku umożliwiająca lepsze dopasowanie do głowy
- Rozwiązania zwiększające absorbcję AMID – rozwiązanie Atomica odnośnie jeszcze wyższej ochrony głowy przed uderzeniami z każdej strony. Technologia oparta na dwuwarstwowej piance o różnych gęstościach, zapewniającej powyższe właściwości usytuowanej w newralgicznych obszarach
- FIT SYSTEM 360 – rozwiązanie Atomica odnośnie lepszego dopasowania kasku, nie tylko do obwodu, ale też kształtu głowy
Normy bezpieczeństwa
Kaski narciarskie warto kupować w sklepach specjalizujących się w sprzęcie sportowym, gdzie możemy skorzystać z porady doświadczonego sprzedawcy. Zapomnijmy o tanich kaskach z supermarketów – nie spełniają one zazwyczaj norm bezpieczeństwa. Na wewnętrznej stronie kasku, często, pod wyściółką, znajdziemy informację o modelu, rozmiarze i normach bezpieczeństwa. Warto sprawdzić czy znajduje się tam oznakowanie CE EN 1077:2007 (norma europejska) lub ASTM F-2040 (norma amerykańska). Powyższe atesty sprawdzają kaski pod względem bezpieczeństwa i wytrzymałości materiału.
Jak wybrać odpowiedni rozmiar kasku
Podstawową najważniejszą informacją do zapamiętania przed wyborem kasku jest to, że nie ma ujednoliconej tabeli rozmiarów między producentami oraz występują różnice w rozmiarach między modelami tego samego producenta. Chodzi o to, że mamy kaski z dodatkową regulacją i bez. Modele z regulacją zazwyczaj spotkamy w 2 -3 rozmiarach, te bez regulacji np. w 5. Czyli przykładowo wybierając model kasku w rozmiarze S z regulacją dostaniemy nieco innej wielkości kask niż wybierając ten sam model w wariancie bez regulacji.
Jeśli nie mamy pojęcia jaki rozmiar byłby dla nas idealny warto zacząć poszukiwania od pomiaru obwodu głowy. Jeśli już ten obwód znamy sprawdzamy jaki rozmiar sugeruje dany producent dla tej wartości. Często mamy ją informację bezpośrednio na pudełku bądź naklejce z rozmiarem na kasku
Pamiętajmy jednak, ze odpowiedni obwód nie zapewni nam jeszcze dobrego spasowania. Każdy z nas ma nieco inny kształt głowy, dlatego kaski warto pomierzyć w różnych modelach i wybrać najwygodniejszy z tych dobrze trzymających się głowy. W przeciwnym wypadku albo będzie uciskał i powodował dyskomfort, przez który szybciej porzucimy zimowe przyjemności albo w razie wypadku nie da rady ochronić nas przed urazem.
WAŻNE: kask mierzymy nasunięty na czoło – nie może być sytuacji gdzie przykładowo ze względu na gogle lub grzywkę odsuwamy kask na czubek głowy (do tyłu)- tu głowa jest najważniejsza, potem wygląd. Kask musi trzymać się Twojej głowy, a nie ślizgać po włosach. Zwróćmy uwagę czy czujemy kask osadzony na całej głowie – nie może być przestrzeni na czubku głowy. Zapięcie pod szyją to jedynie dodatkowa asekuracja. Sprawdź czy kask jest dobrze osadzony, kręcąc i potrząsając głową – jeśli nie przesuwa się w trakcie tej czynności, możemy przypuszczać, że w razie upadku także utrzyma się na swoim miejscu.
Regulacja rozmiaru – systemy
Klasycznym rozwiązaniem odnośnie regulacji kasku jest pokrętło z mikroregulacją, pozwalające na wygodne dopasowanie do obwodu głowy. Dzisiaj coraz większą popularnością cieszą się też systemy typu CustomAir (Salomon) – regulacja następuje poprzez dopompowanie powietrza w komory znajdujące się z tyłu głowy. Rozwiązanie bardzo komfortowe i wygodne oraz odwracalne. Zabudowane kaski zawodnicze nie posiadają regulacji, dlatego gdy wybieramy kaski z tej kategorii musimy bardzo starannie przemyśleć decyzje.
Zapięcia w kaskach
Spotykamy kaski zapinane na różnego typu zapięcia. Warto rozważyć, które będzie dla nas najwygodniejsze do ewentualnego rozpięcia/zapięcia na stoku, bez konieczności zdejmowania rękawiczek. Ciekawym, bardzo wygodnym rozwiązaniem są zapięcia magnetyczne. Pamiętajmy, że zapięcie to dodatkowa asekuracja, a kask musi trzymać się głowy sam w sobie.
Inne elementy na które warto zwrócić uwagę przy mierzeniu kasku
- WENTYLACJA – Kaski z założenia są dobrze wentylowane, gdyż producent zakłada, że spędzimy w nim co najmniej kilka godzin. Na rynku znajdziemy kaski z wentylacją otwartą lub z możliwością regulacji jej zakresu. Możesz wybrać takie z możliwością zamknięcia jej gdyby warunki pogodowe tego wymagały, jednak nie szukaj na siłę modeli o jak największej liczbie otworów. Tylko przy skitouringu warto poszukać modeli z większą ilością otworów.
- PASEK POD BRODĄ – zwróć uwagę czy pasek znajdujący się pod brodą możesz wyregulować tak aby Ci nie przeszkadzał w mówieniu i oddychaniu. Wiele modeli posiada także ochraniacz na zapięcie, który można przesuwać tak aby nie podrażniał skóry – sprawdź czy materiał z którego jest wykonany Ci nie przeszkadza.
- WYŚCIÓŁKA – część kasków ma możliwość wypięcia wewnętrznej wyściółki. Pamiętajmy jednak, że nie są one wykonane z materiałów dobrze chłonących ani przeznaczone do prania.
- MIĘKKIE USZY – jeśli nie jeździsz w zawodach typu gigant, nie zalecamy korzystania z kasków z zabudowanymi uszami – jedyne co uzyskasz wybierając ten kask to dodatkowy ciężar i utrudnienia w słyszeniu innych osób.
Kaski zawodnicze
Do konkurencji takich jak gigant slalom, super slalom i zjazd wymagane są zabudowane kaski spełniające normy FIS. Slalom jeździć można już w kasku z miękkimi uszami, natomiast GARDY doczepiane zaleca się wyłącznie do tej konkurencji. Kaski typu RACE zarówno z odkrytymi uszami jak i te zabudowane wykonane są z bardziej odpornych materiałów, które przejmą więcej energii uderzenia chroniąc głowę. Przy produkcji takich kasków używa się włókien kompozytowych.
Kaski juniorskie
Na rynku znajdziemy szeroki wybór kasków dedykowanych najmłodszym narciarzom. Są one bogate w różne wizualne warianty. Nie są one zazwyczaj dostępne w najnowszych rozwiązaniach technicznych ze względu na dość krótki czas używania przed dziecko.
Kaski całoroczne
U niektórych producentów znajdziemy propozycje kasków na cały rok – zimą na stok latem np. na rower. Ich ocieplana wyściółka jest całkowicie wypinania.
Dobór gogli do kasku
Wyżej opisane aspekty to także powód dla którego lepiej najpierw dobrać kask, a następnie gogle narciarskie. Nie odwrotnie. Czytaj więcej o doborze gogli
Czy czapka pod kask to dobry pomysł?
Kask musi koniecznie dobrze trzymać się głowy, dlatego zakładanie pod niego czapki jest kiepskim pomysłem. Dodatkowa zwykle grubsza warstwa materiału zmniejszy przyczepność systemu regulującego obwód kasku, a za tym bezpieczeństwo oraz ograniczy znacznie wentylacje.
Jak dbać o kask?
Kasków nie pierzemy, nie myjemy. Jeśli mają całkowicie wypinaną wyściółkę możemy ją delikatnie przeprać ale nie jest to nadal wskazane. Po przyjściu ze stoku kask wyciągamy z plecaka i suszymy w temperaturze pokojowej – nie na kaloryferze, gdyż wysoka temperatura mogłaby negatywnie wpłynąć na tworzywo. Jeśli obawiamy się o higienę możemy wewnętrzną część kasku co jakiś czas spryskać środkiem antybakteryjnym, antygrzybicznym. Kasku nie kładziemy do góry nogami i przechowujemy w materiałowym worku – ograniczymy wtedy ryzyko zarysowania.
Kask z przyłbicą czy kask z goglami
Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Kask z zintegrowaną szybą cieszy się niezwykłą popularnością w ostatnich latach ze względu na ciekawy look. Unikamy z nim ryzyka zagubienia gogli Takiej szyby nigdy nie spasujemy jednak do twarzy tak dokładnie jak zestawu gogle i kask. Warto zauważyć, że wybierając taki zestaw nie zawsze i nie wszędzie wymienimy szkła w przypadku ewentualnego zniszczenia. Przy wyborze takiego kasku zazwyczaj zostaje szczelina nad policzkami a całość konstrukcji może przesuwać się na głowie podczas jazdy. Mimo to wiele osób po nie sięga uprawiając sporty zimowe rekreacyjnie. Cenowo oba rozwiązania wychodzą podobnie. Czytaj więcej – kask z przyłbicą czy z goglami?…
Zobacz nasz dział z kaskami narciarskimi z przyłbicą