Wyjazd narciarski z perspektywy mieszkańca Warszawy – cz. pierwsza – serwis narciarski

Zobacz, czy Twój sprzęt jest gotowy do zimy. Czy to czas na odwiedziny serwisu narciarskiego?

Poza ograniczaniem potknięć logistycznych, najważniejsze jest jednak aby odpowiednio wcześnie zainteresować się sprzętem. Rzecz jasna, powinniśmy sprawdzić czy posiadamy wszystkie niezbędne elementy osprzętowania, ale również trzeba dokładnie skontrolować ich stan techniczny. Ekwipunek narciarza, przez pozostałą poza sezonem część roku zwykle  magazynowany jest w szafie lub piwnicy, dlatego też nierzadko wymaga odświeżenia i odpowiedniej inwentaryzacji. Przed samym wyjazdem narciarskim warto przymierzyć buty, sprawdzić czy odpowiednio trzymają naszą nogę. Przede wszystkim należy zerknąć na narty i zobaczyć, w jakim stanie po zostawiliśmy je po ostatnim wyjeździe. Oczywiście zaleca się oddawanie nart do serwisu zaraz po zakończeniu sezonu, jednak prawda jest taka, że nie wszyscy o tym pamiętają, a także nie wszystkie serwisy narciarskie zlokalizowane w Warszawie, świadczą swoje usługi przez cały rok. Przez to część narciarzy, którzy nie zdążyli oddać nart do na ostrzenia i smarowania, może zrobić to dopiero na jesień, tuż przed rozpoczęciem sezonu narciarskiego – na przykład w serwisie narciarskim Ski Race Center pod Warszawą.

Dlaczego serwisujemy narty?

Jak rozpoznać czy narty były serwisowane, czy też wymagają serwisu narciarskiego? Powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na krawędzie, ponieważ ich stan ma kluczowe znaczenie. O ile nienasmarowane narty pozwalają poruszać się po wszystkich stokach – z tą tylko różnicą, że będą się wolniej rozpędzać – to w przypadku tępych krawędzi nart nasze możliwości na stoku będą bardzo mocno ograniczone. Zmuszeni będziemy do zachowawczej jazdy, a na oblodzonych stokach, których w górach jest coraz więcej ze względu na powszechne sztuczne naśnieżanie, nie będziemy czuć się pewnie. Dlatego też wyjazd z miasta tak oddalonego od gór jak np. Warszawa z nartami, które nie zostały oddane do serwisu narciarskiego, może spowodować konieczność poszukiwania lokalnych punktów serwisujących sprzęt. W takiej sytuacji prawdopodobnie będziemy skazani na bardzo ograniczoną liczbę punktów w górskich miejscowościach, których oferta jest często mocno okrojona. Przeznaczając odpowiednią ilość czasu na rekonesans serwisów narciarskich w Warszawie, możemy swobodnie wybierać spośród wielu firm, w tym także renomowanych placówek, wyposażonych w zaawansowany sprzęt do ostrzenia i smarowania nart.

Kiedy należy ostrzyć krawędzie? Jak to sprawdzić

Jak rozpoznać czy krawędzie nadają się do ostrzenia? Można zrobić to na różne sposoby, ale najłatwiej zrobić to empirycznie, dotykając palcami zewnętrznej krawędzi tak, jakbyśmy chcieli delikatnie coś z niej zeskrobać. Jeżeli na krawędzi nie odczujemy żadnego oporu, i będą wydawać się zaokrąglone, można mieć pewność, że narty nie zapewnią nam odpowiedniego komfortu w czasie jazdy. Szczególną sytuacją, w której krawędzie nart niszczą się i tępią bardzo szybko, jest jazda na igielicie – w Warszawie jest to niezwykle popularna alternatywa, za sprawą działalnością całorocznego stoku na zboczu Górki Szczęśliwickiej. Zaraz po zakończeniu sezonu igielitowego, powinniśmy udać się do serwisu narciarskiego, ponieważ zwykle nawet po jednym dniu spędzonym na sztucznej nawierzchni krawędzie nart okazują się bardziej stępione, niż po całym tygodniu jazdy na śniegu i lodzie.

Na czym polega ostrzenie krawędzi i tuning nart?

Krawędź w nartach, poza tym że ostra, powinna być także gładka i równa. Odpowiednio wypolerowana krawędź łatwiej wycina się w twarde podłoże i nie powoduje oporu przez co narty stają się jeszcze szybsze. Krawędzie w nartach powinny zostać naostrzone pod odpowiednim kątem, dopasowanym do umiejętności narciarza, rodzaju sprzętu w jakim będzie jeździł oraz warunków w jakich zamierza się poruszać. Nowoczesne, zaawansowane technologicznie serwisy narciarskie, których nie brakuje w Warszawie, w dużej części posiadają sprzęt który może precyzyjnie ustalić optymalny kąt krawędzi nart. Aby go znaleźć, należy przede wszystkim zwracać uwagę na wysokiej jakości sprzęt, jakim dysponują najlepsze serwisy narciarskie. Warto oddawać narty do serwisów, które dysponują maszynami renomowanych marek, takich jak Wintersteiger, Montana czy Reichmann. W pełni zautomatyzowane maszyny (tzw. “roboty” bądź “kombajny”) w większości przypadków posiadają możliwość precyzyjnego ustalania kątów w geometrii narty. Nieco rzadziej można natrafić na firmy dysponujące sprzętem, który nanosi na ślizg narciarski tak zwane struktury typu race, czyli stosowane w przypadku jazdy wyczynowej. Najmniej popularne, ale spotykane w warszawskich serwisach są maszyny, które pracują na kilku kamieniach szlifujących. Wówczas jeden z kamieni poleruje wstępnie ślizg, a drugi nanosi na niego strukturę.

A może serwis ręczny nart?

Rzecz jasna, poza maszynową obróbką na rynku warszawskim można także znaleźć punkty, które oferują również usługi ręcznego serwisowania oraz wykończenia nart. Serwis maszynowy połączony z ręcznym może zagwarantować najwyższą jakość przygotowania sprzętu do nowego sezonu. Tak właśnie przygotowane są narty sportowe dedykowane dla zawodników – w pierwszej kolejności na ślizgi nanosi strukturę, a następnie ostrzy się krawędzie i wygładza się je ręcznie, bądź precyzyjnymi maszynami ręcznymi typu FC. Po przygotowaniu struktury i naostrzeniu nart, następuje czas na smarowanie, które pozwala narcie szybciej się rozpędzać ale także konserwuje sam ślizg.

Czy nowe narty trzeba smarować? Po co i jak często smarować narty?

Narty smarować można na wiele sposobów – w serwisach narciarskich zwykle robi się to przy wykorzystaniu automatycznej smarownicy lub żelazka. Pierwsza metoda jest szybka i dosyć skuteczna, a druga z kolei wymaga większego nakładu pracy, ale za to znacznie lepiej konserwuje narty. Smarowanie żelazkiem wiąże się niestety z koniecznością cyklinowania, czyli zdejmowania nadmiaru smarów, ale zaleca się wykonywać jak najczęściej. Jeżeli nie masz takiej możliwości, zaraz przed samym wyjazdem zalecamy smarować narty na smarownicy – podobnie między poszczególnymi wyjazdami, a po zakończonym sezonie koniecznie nasmarować narty przy pomocy żelazka. Większość serwisów narciarskich działających w większych miastach, a także tych działających konkretnie w Warszawie oferuje takie usługi. Pozwala to odpowiednio przygotować się do nowego sezonu oraz zatroszczyć się o utrzymanie sprzętu do jazdy narciarskiej w jak najlepszej formie.

Sprawdź ofertę naszego serwisu narciarskiego: https://skiracecenter.pl/info/serwis-narciarski-ski-race-center/