Jak dobrać gogle narciarskie

Gdy już mamy prawie wszystko co potrzebne na wyjazd narciarski, jako jedne z ostatnich zakupów pozostają gogle. Okazuje się jednak, że ich właściwy dobór jest bardzo istotny i ma kluczowy wpływ na komfort i bezpieczeństwo oraz jakość naszej jazdy na nartach. Gogle narciarskie przede wszystkim pełnią funkcję ochronną oraz zwiększają komfort jazdy, zapewniając odpowiednią widoczność. dodatkowo są istotnym elementem zimowego „looku”. Ten kto jeździł bez gogli w śnieżny lub deszczowy dzień najlepiej wie, że są one niezbędne. Ich podstawowym zadaniem jest ochrona oczu przed kryształkami lodu, śniegiem czy kroplami deszczu oraz wiatrem wysuszającym śluzówkę. Dobre gogle posiadają również filtry chroniące oczy przed szkodliwym promieniowaniem UV oraz promieniami, które zimą odbijają się od śniegu. Co ważne, gogle narciarskie w porównaniu do okularów całkowicie zamykają przestrzeń znajdującą się przed oczami zasłaniając dostęp promieniom słonecznym z innych stron niż przez szybę. Wiele obecnie spotykanych modeli posiada rozwiązania poprawiające widoczność i kontrast w trudnych warunkach. Na rynku istnieje bardzo dużo gogli o różnych kształtach i rozwiązaniach technologicznych. Poniżej przedstawimy kilka szczegółów na które musimy zwrócić uwagę, aby wybrać te najbardziej dopasowane do naszych oczekiwań.

gogle narciarskie

Jak duże gogle wybrać?

Katalogi czołowych marek narciarskich obfitują w gogle w przeróżnych modelach i rozmiarach. Czy można dobrać dobrze gogle do samego kasku? Nie. Dobrze spasowane gogle pasują i do kasku i do twarzy. Wprawdzie producenci proponują pewne połączenia kask + gogle, co ułatwia nam wybór jednak nigdy nie daje gwarancji dopasowania do kształtu twarzy. Z tej samej przyczyny lepiej udać się do sklepu z kaskiem i w nim przymierzać docelowe gogle, jeśli jeszcze go nie nabyłeś połącz te dwa zakupy jednego dnia, dzięki temu osiągniesz dobre dopasowanie.

Rozmiary gogli narciarskich?

  • kids
  • junior
  • S – small
  • rozmiar większy określany zależnie od producenta jako L lub M

Dziecięce gogle dla najmłodszych narciarzy są zazwyczaj najbardziej podstawowe w rozwiązaniach technologicznych, ponieważ są zazwyczaj używane max 3 lata i dość szybko zostają podniszczone lub gubione. Juniorskie gogle narciarskie natomiast znajdziemy już w wariantach o różnej ciemności szkłach, z dodatkowymi rozwiązaniami, nawet wymiennymi szybami. Wysokością są zbliżone do rozmiaru S, są jednak węższe. Z „dorosłych” gogli mamy już zróżnicowany przekrój kolorów, szybek i technologii od tych które stanowią jedynie ochronę od deszczu, śniegu wiatru oraz promieni UV aż po wysoko zaawansowane szkła ochronne podnoszące kontrast w najtrudniejszych warunkach pogodowych. Także sama konstrukcja ramki potrafi być w wysokich modelach bardzo rozbudowana, gwarantując wysokie lepsze dopasowanie i komfort. Tak więc cena gogli dla osoby dorosłej mieści się średnio od 170zl do ponad 1000 w zależności od wariantu. Na rynku dostać można gogle typowo damskie i unisex – wybór pod kątem wizualnym jest kwestią gustu.

Rozmiar S najczęściej pasuje paniom o drobnych buziach. M/L jest już rozmiarem uniwersalnym. S-ka będzie trochę węższa i zdecydowanie niższa. Odpowiedni rozmiar zapewni szerokie pole widzenia, wygodę użytkowania i odpowiednią ochronę. Gogle narciarskie powinny osłaniać cały obszar oczu i czoła w taki sposób aby ich ramka nie zasłaniała widoku, między górną krawędzią a kaskiem może być niewielka szczelina. Dolna krawędź gogli nie może uciskać nosa i utrudniać oddychania, ani nieprzyjemnie opierać się na policzkach. Jeśli odczuwasz któreś z powyższych – sięgnij po inaczej wykrojony model. Warto też zauważyć, że poszczególne modele mimo toeretycznie podobnego rozmiaru potrafią być różnie wykrojone i nieco różnić się samą wielkością.

Kształt gogli narciarskich

Kształt gogli zależy od ramki. Wyróżnia się 2 typy gogli:

  • Google sferyczne– obłe z zaokrąglonymi szybami o obłym kształcie – pozwalają osiągnąć jeszcze większy kąt widzenia. Ciekawie wyglądają i często są dostępne w bardzo atrakcyjnej kolorystyce. Ramka gogli jest płytsza, przez to szkło znajduje się bliżej twarzy i zasłania większy obszar, daje nieco większy kąt widzenia. Ich mankamentem jest jednak większe ryzyko uszkodzenia – zarysowania wypukłej szyby.
  • cylindryczne to gogle stworzone w oparciu o płaską szybę. Ich ramki są trochę „wyższe”. Samo szkło jest trudniej zarysować, ponieważ nie posiada wypukłości. Szczególnie dotyczy to masywniejszych ramek.
gogle sferyczne i cylindryczne

Jeśli chodzi o samo wykończenie szyby to wyróżniamy gogle:

  • gogle „bezramkowe”  – dają szerszy kąt widzenia, ładnie wyglądają szczególnie z lustrzanymi szybami, ale łatwiej je uszkodzić lub uszczerbić
  • gogle masywnymi ramkami – które chronią dodatkowo szybę, ale wyglądają mniej efektownie

Ramki OTG  w goglach narciarskich

Google narciarskie OTG, dokładnie Over the glasses – to gogle dedykowane osobom, które na czas zimowego szaleństwa nie zmieniają okularów na soczewki. Ramki OTG przewidują w swojej konstrukcji wycięcie na wysokości bocznej ramki okularów , uzupełnione wstawką z gąbki. Równoległym rozwiązaniem  są po prostu szersze oprawki gogli, które bocznych częściach wykonane z miękkiego polimeru ramki, aby nie dociskały okularów optycznych. Tego typu gogle narciarskie powinny pasować do większości okularów optycznych.

gogle narciarskie otg

Budowa oprawki – ramki gogli narciarskich

Najważniejszym dla komfortowego użytkowania, jest to czy gogle odpowiednio dopasowują się do twarzy. Podstawowe ramki będą wyściełane standardowym gąbczastym materiałem, a w wyższych modelach znajdziemy kolejno warstwy kilku nałożonych na siebie rodzajów pianek o różnych miękkościach gwarantujących lepsze dopasowanie. Sama konstrukcja ramki może być bardziej rozbudowana, czyniąc gogle narciarskie bardziej elastycznymi i sprawiając, że niemal nie odczujemy ich obecności na twarzy/

ramka gogli narciarskich

Odpowiednia wentylacja w goglach narciarskich

Dobrze spasowane gogle umożliwiają odpowiednią cyrkulację powietrza. W górnej części gogli jak i w dolnej znajdują się szczeliny wypełnione gąbką, które umożliwiają odprowadzenie wilgoci z parującej skóry i zapobiegają parowaniu szkieł. Szczeliny te muszą powinny mieć stały dopływ powietrza, dlatego górna krawędź kasku nie powinna tej przestrzeni całkowicie zamykać.. Część modeli jest tak skonstruowana, że ramka od strony przylegającej do twarzy ma przewyższenie, które minimalnie odsuwa na gogle od krawędzi kasku zapewniając właściwą wentylację. Innym stosowanym rozwiązaniem jest dodatkowy otwór wentylacyjny na froncie gogli. Jeśli z powodu zużycia szczeliny stracą piankowe uzupełnienie będzie tędy dostawał się śnieg i wiatr co jest zarówno nieprzyjemne jak i nie spełnia funkcji ochronnej. Taki gogle należy wymienić na nowe.

Szybki w goglach narciarskich

Jasność szkieł

Głównym elementem gogli, wpływających na jakość widzenia i komfort jazdy są dobrze dobrane szyby. Szkła dobieramy zarówno do warunków jak i indywidualnych preferencji. Decydując się na idealną szybę wybieramy z wariantów jasności i kontrastów

Jasność szyby. Zazwyczaj jasność szyby oceniamy w skali S0-S3, przy czym zaciemnienie typowe  gogli narciarskie znajduje się w zakresie S1-S3.

  • S0 – szkło nieprzyciemniane lub nieznacznie przyciemniane – przeznaczone do nocnej jazdy. Dopuszcza 81% -100% promieni widocznego światła.
  • S1 – jasne szkła, o niewielkim zaciemnieniu, dobrze sprawdzają się w mgliste lub pochmurne dni a także gdy pada, oraz do jazdy w nocy przy sztucznym oświetleniu. Mogą się okazać jednak za jasne przy dużej ekspozycji na słońce. Wpuszczają od 43% do 80% widocznego światła.
  • S2 – najbardziej uniwersalne. W podstawowych modelach S2 jest najczęściej stosowanym zaciemnieniem. Optymalny wybór, gdy szukamy nie najlepszego rozwiązania „na każdą pogodę”, także dobre rozwiązanie dla osób, które szukają gogli bez zamiennej, zapasowej szyby. Ich szkiełka przepuszczają 18% – 42% widocznych promieni słonecznych.
  • S3 – najciemniejsze szkła, na dni z wysoką ekspozycją na słońce. Polecane osobom, które wrażliwym na promienie słoneczne. W przypadku wyboru gogli narciarskich z zamiennymi szybami jedno szkiełko S3 to niemal obowiązek. Sprawdzą się szczególnie dobrze w słoneczne dni w kurortach położonych powyżej linii drzew – gdzie praktycznie nie ma cienia, a odbite od śniegu promienie potęgują działanie słońca. Ich powłoka przepuszcza jedynie 8% – 17% promieni słonecznych,
  • Szkła PHOTO, czyli  fotochromatyczne – nowym, popularnym rozwiązaniem są z fotochromem. Jest to rodzaj szkła, które wyjściowo przyjmuje zabarwienie na równi kategorii S1. Wystawione na promieniowanie UV szkło przyciemnia się. Przyjmuje się, że zakres jasność szyby w tego typu rozwiązaniu przyjmuje zakres od S1 do S3. Musimy jednak pamiętać, że reakcja w szkłach nie jest natychmiastowa. Gogle sprawdzą się dla osób, które szukają jednej pary gogli, a przy tym pragną pewnej uniwersalności.

Technologie zwiększające kontrast w szybach gogli narciarskich

Szyby HD, SIGMA, PRISM itd. – szkła z najwyższej półki, stworzone tak aby zwiększać kontrast odcieni bieli  i tym samym poprawić widoczność terenu (muldy, nierówności, zmiana typu śniegu). Idealne dla osób ceniących sobie doskonałą widoczność. Naszym zdaniem, najciekawsza technologia realnie  pomagająca lepiej widzieć. Te szkła nie mają rozróżnienia na kategorie jasności.

Konstrukcja zaawansowanych szkiełek Atomic HD

Powłoka anti fog w goglach narciarskich

ANTI-FOG – przeciwko parowaniu. O strony wewnętrznej szkła są pokryte cieniutką warstwą środka zmniejszającego parowanie. Z tego też powodu nie należy dotykać palcami wewnętrznej strony szyby jak i na nią chuchać. Jeśli uległą z jakiegoś powodu zabrudzeniu, które bardzo nam przeszkadza przecieramy ją delikatnie ściereczką z mikrofibry (często woreczki dodawane przy zakupie do gogli są właśnie z tego materiału). Staramy się jednak tego tez unikać. To rozwiązanie występuje w większości markowych modeli i jest już standardem.

Szyby podwójne czy pojedyncze?

Większość szyb spotykana na rynku zbudowana jest z dwóch warstw przedzielonych hermetycznie zamkniętą komorą co zmniejsza parowanie i usztywnia całą konstrukcję. Parowanie zmniejszane jest dzięki niwelacji różnicy temperatury w przestrzeni przed oczami w porównaniu do temperatury otoczenia.  Podwójna szyba tworzy dodatkową komorę, która ma osiąga pośrednią temperaturę. Szyba przednia różni się też od tylnej, przednia posiada niezbędne filtry, a powoerzchnia szyby bliższej twarzy jest pokryta intenstywnie warstwą antifog.

Szyby jednowarstwowe występowały do niedawna tylko w najniższych modelach, lub w modelach stricte sportowych. Jednak od pewnego czasu spotyka się  szyby pojedyncze o właściwościach podobnych do tych podwójnych, dzięki zwiększeniu wydajności powłoki antifog.

Przykładem jest szyba FDL – Szyby typu Fusion (FDL) powstają poprzez zgrzanie dwóch warstw ze sobą, a przez to zmniejszają refleksy światła i deformację obrazu.

Gogle z dodatkowymi wymiennymi szybami

ciekawym rozwiązaniem są modele z szybkami wymiennymi. Takie modele zawierają w zestawie 2 lub 3 szybki o różnym zaciemnieniu np. S3 +S1, S0+S1+S3 itd. Gogle narciarskie z wymiennymi szybami są nieco droższe, ich wymiana może się odbywać w różny sposób. Są szybki łatwo wymienialne np. na zatrzaski, magnesy itd. Zwykle są to nieco droższe rozwiązania, i podczas wywrotek potrafią się odczepić, choć rzadko odpadają zupełnie… alternatywą dla nich są gogle, szyby, które mocno siedzą w ramce, a ich wymiana jest trudniejsza.

Wymiana szyb

Klasyczna metoda wymiany szyb w goglach, o takiej możliwości, polega na rozciągnięciu gumowej oprawki i włożeniu nowego szkła osadzając je w bruździe. Wymaga to jednak wprawy i nawet doświadczonej osobie zabierze trochę czasu. Należy zaznaczyć, że takie gogle nie są przewidziane do codziennych podmianek. Coraz częściej spotykamy jednak modele gogli z błyskawiczną wymianą szyb. Szybki mocowane są wtedy na zatrzaskach, przyciskach lub magnesach, które umożliwiają samodzielną łatwą zmianę szkła.  Są również modele gdzie producent nie zakłada wymiany szyb, albo ich wymiana jest na tyle trudna, że robimy to tylko gdy szkło jest bardzo zniszczone a nadal chcemy korzystać z ramki.

Jaką szybę wybrać?

Jeśli chodzi o wybór odpowiedniej jasności, to najpierw należy ustalić, czy celujemy w zakup gogli z dodatkową wymienną szybą, czy tylko z jedną. W przypadku zestawu z dwoma soczewkami zaleca się wybór skrajnych szybek np. S1 i S3. Decydując się na standardowe gogle pozlecamy S2, a osobom, które wyjątkowo nie lubią nadmiernego nasłonecznienia S3. Takie nasłonecznienie jest mocniejsze kiedy wybieramy się do kurortów, które znajdują się wysoko powyżej linii drzew, wówczas nie ma cienia i promienie z każdej strony odbijają się od śniegu.  Alternatywą są oczywiście narciarskie gogle fotochromatyczne, które adoptują się do warunków. Ustępują jednak wyciemnieniem skrajnie ciemnym modelom S3..

Jeśli chodzi o dodatkowe rozwiązanie technologiczne, to polecamy szczególnie gogle z powłoką podnoszącą kontrast (HD -Atomic, PRISM – Oakley, SIGMA – Salomon). Naszym zdaniem to najskuteczniejsze obecnie rozwiązania jeśli wymagasz najwyższej jakości widzenia.

Zabarwienie szkła to już kwestia preferencji, jeśli nie przeszkadza Ci, że widzisz świat w kolorach – wybierz ten odcień który po prostu Ci się podoba. Jeśli monochromatyczny obraz stanowi problem – poszukaj szkieł o szarawych odcieniach – kolory nie zmienią się bardziej niż jakbyś założył okulary przeciwsłoneczne.