Czy nowe narty trzeba ostrzyć i smarować? Czy serwis nowych nart jest konieczny?

nowe narty

Ustawianie wiązań narciarskich

Coraz popularniejsze stały się zakupy nart w sklepach internetowych online. Tego tytuł witryny internetowe oferujące narty nie zawsze oferują usługę montażu wiązań, dlatego też warto nie odkładać zakupu na ostatnią chwilę i upewnić się że przed wyjazdem narty zostaną odpowiednio zmontowane wiązania. Ich rozstaw właściwie dopasowany do butów narciarskich, a wartość siły wypięcia do naszych parametrów. Podczas zakupu nart w sklepach stacjonarnych oraz w sklepach internetowych sprzedawca powinien ustalić naszą uwagę wzrost wiek oraz umiejętności powinien znać długość skorupy buta jakiego jaki będzie pasował do żart nart. Warto wiedzieć że najistotniejszą zmienną determinującą montaż wiązań jest długość skorupy buta która wyrażona jest w milimetrach i zwykle opisana jest w okolicach części piętowej buta narciarskiego. Długość skorupy w butach narciarskich wpływa na nie tylko na rozstaw wiązań, ale przede wszystkim na wartość siły wypięcia butów wyrażonej w skali DIN. Im większy a konkretniej dłuższy but wpisany wypinany jest do narty tym większą dźwignię tworzy z wiązaniem podczas wypinania. Dlatego też do ustawiania siły wypięcia wiązań niezbędne jest zweryfikowanie wartości według wystandaryzowanych tabel DIN. 

Serwis narciarski nowych nart („serwis zerowy”)

Oddzielną kwestią jest serwis narciarski, który niekoniecznie musi zostać wykonany przed pierwszym wyjazdem na narty. Wysokie modele czołowych producentów nart coraz częściej przed sprzedażą są przygotowywane przechodząc tak zwany serwisie zerowy, podczas którego nakładana jest na ślizg specjalna struktura i ostrzone są krawędzie pod odpowiednimi kątami. Coraz częściej producenci nanoszą na ślizg struktura typu Race (na przykład w niektórych nartach Atomic oraz Salomon.   Zwykle taki seryjny serwis polega na tuningu krawędzi od spodu czyli tak zwanym ich „podcięciu” względem płaszczyzny ślizgu. Im wyżej podcięta narta tym łatwiejsze jest przejście ze skrętu skręt, ponieważ łatwiej będzie nam przenieść obciążenie z krawędzi na krawędź i sama krawędź nie będzie się w tej sytuacji wcinać. Niższe podcięcie narty z kolei sprawia że deski wcinają się w lód bardzo szybko po przejściu z krawędzi na krawędź dając narciarzowi mocne oparcie od samego początku skrętu. Oprócz treningu krawędzie ostrzone są precyzyjnie pod odpowiednim kątem, mamy tutaj na myśli płaszczyznę boczną, zwykle jej kąt waha się między wartościami 87 a 89 stopni rzadziej (na przykład w sporcie wyczynowym) przyjmuje mniejsze wartości. Istotne jest to aby krawędzie nart podczas serwisu narciarskiego zostały wypolerowane. Wygładzona i równa krawędź zapewni lepsze trzymanie podczas skrętu, a także wolniej się tępi. Zwykle wartości kątów na jakie ostrzymy narty podawane są przez producenta i znane specjalistycznym sklepom narciarskim. Jeżeli chcemy jeździć na nartach naostrzonych wg naszych własnych preferencji (np. bardziej agresywnie pod ostrzejszym kątem), wówczas nie obejdzie się bez wizyty w serwisie zaraz po zakupie nowych nart.

Jeżeli nie jeździmy wyczynowo, to na sam początek w zupełności wystarczy nam serwis producenta. Jest jeden warunek – musi być solidnie wykonany. To z kolei oczni rzetelny sprzedawca. Inaczej sprawa wygląda ze smarowaniem, niezależnie od tego, czy narty zostały już przygotowane, to panuje zasada, że im częściej smarujemy, tym lepiej.

nowe narty

Smarowanie nowych nart. (czy jest potrzebne?)

Kolejną czynnością jaką powinny przejść narty przed rozpoczęciem jazdy smarowanie. Tutaj sprawa wygląda nieco inaczej, niezależnie od tego, czy narty zostały już przygotowane, to panuje zasada, że im częściej smarujemy, tym lepiej.  Odbywa się ono na 2 różne sposoby. Albo narty woskuje się automatycznie na smarownicy albo nakładana jest gruba warstwa smaru specjalistycznymi żelazkami nastawionymi na odpowiednią dla smaru i nart temperaturę. Dosyć często producenci (np. firma Head) pokrywają narty specjalną powłoką smaru fabrycznego który zapobiega wysuszaniu się i utlenianiu ślizgu. Taki smar bardziej konserwuje narty dlatego zaleca się nałożenie typowego smaru narciarskiego w serwisie. Natomiast, czy jesteśmy w stanie obyć się bez smarowania? Tak, ale nasze narty szybciej będą się wysuszać i tak czy inaczej w końcu będziemy musieli je nasmaroawć. 

Jeżeli kupiliśmy narty i nie są one przygotowane, to warto wówczas wybrać się do specjalistycznego serwisu w Warszawie nie brakuje takich miejsc, które serwisują sprzęt narciarski na wysokim poziomie.

Jeżeli twoje narty wymagają ostrzenia lub smarowania godziny i kompleksowej usługi to zapoznaj się w naszym ofertą naszego serwisu narciarskiego ski Race Center działającego od wielu lat na rynku warszawskim. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą naszego serwisu – kliknij tutaj.