W sezonie 2015/2016Atomic wprowadził zupełnie nową konstrukcję swoich flagowych modeli FIS. Charakterystyczna dla marki Atomic i Salomon konstrukcja typu CAP została zastąpiona tzw. „sidewallem”. Bok narty w przeciwieństwie do modeli z poprzednich sezonów jest „ścięty”. Ściana boczna nad krawędzią nie jest już pochyła, tylko prostopadła do podłoża. Takie rozwiązanie daje większą precyzję i bardziej bezpośrednie przeniesienie pracy narciarza na krawędź. Aktualny model slalomowy Atomic Redster FIS SL ma także zmienioną geometrię. Narty są minimalnie węższe, a płytę przesunięto nieco bardziej do przodu. W przedstawianym modelu zastosowano rdzeń ze zmodyfikowaną wkładką tytanową, co zwiększyło dynamikę. Za kontakt ze śniegiem odpowiedzialny będzie, stosowany już w zeszłym roku wytrzymały ślizg Crystal Race Base.
Tuning nart Race firmy Atomic na poziomie sportu wyczynowego
Nie zmieniło się natomiast podejście firmy do nart sportowych. Każdy model dostarczany jest po wstępnym tuningu. Narty mają „założoną” strukturę, a ich krawędzie podcięte są od spodu 0,6o. Jest to właściwy kąt dla slalomowych nart firmy Atomic. Proszę się jednak nie martwić, podczas ew. ponownego serwisu można bez obaw ustawić kąt 0,5o, jeśli możliwości techniczne maszyn nie pozwolą na precyzyjne ustawienia wartości sugerowanej.
Narty są wstępnie smarowane grubą warstwą konserwującego smaru. W najnowszych modelach zawodniczych Atomic i Salomon znowu zobaczymy ręczne oznaczenia twardości narty. Pojedyncze sztuki przygotowywane w Racing Departamencie zaraz po wyprodukowaniu poddawane są testom sztywności, potem wg. tego parametru są parowane. Wartości pisane ręcznie zwykle na pięcie narty, np. 33/25 oznaczają wygięcie (mm) jakim poddaje się przód i tył narty podczas standardowego dla testu obciążenia na maszynie diagnostycznej. Badanie służy do dopasowania (parowania) w komplety nart o identycznej charakterystyce, oraz do oznaczania charakterystyki narty. W nadchodzącym sezonie najpopularniejszą twardością slalomki Atomic i Salomon będzie wspomniana wartość 33/23.
Sztywność komórkowych nart Atomic
Co wprowadzone zmiany konstrukcyjne oznaczają w praktyce? Przede wszystkim tegoroczny model Atomic jest jeszcze bardziej precyzyjny, pozwala na wycinanie czystych łuków nawet podczas pokonywania najciaśniejszych slalomów na stromych oblodzonych stokach. Jest to najprawdopodobniej efekt zastosowania sidewalla. Zmiana geometrii narty i „przebudowa rdzenia” sprawiła, że slalomowe narty Atomic i narty Salomon są znacznie skuteczniejsze w trudnych warunkach niż ich odpowiedniki z poprzedniego sezonu. „Dynamiczny”, sprężysty rdzeń pozwala na szybkie wyjście ze skrętu nawet w miękkim śniegu na nierównej trasie, a nowa geometria sprawia, że mamy w takich warunkach znacznie większą kontrolę.
Sprawdź naszą ofertę dla klubów narciarskich
Jeśli jesteście zainteresowani takim sprzętem, zapraszamy do kontaktu. Ski Race Center posiada testowe modele FIS. Jeśli jesteś zawodnikiem, instruktorem, pragniesz sprawdzić jak jeździ się na profesjonalnych deskach – zapraszamy do działu komórkowych nart wyczynowych, a także do zapoznania się z ofertą Racing Program dla klubów.