Czy istnieją narty uniwersalne i czy warto takich szukać?

Zasady panujące na stoku narciarskim

   Każdy kto zakochał się w narciarstwie z czasem odczuwa potrzebę eksploracji terenu. Duża grupa narciarzy chce sprawdzić swoje umiejętności i wrażenia na różnych deskach. Nic w tym dziwnego jeśli katalogi pękają w szwach od różnorodnych wariacji sprzętu zjazdowego. Narty różnią się wagą, sztywnością, ogólną geometrią, promieniem skrętu i szerokością desek. Każdy kolejny model to odmienna charakterystyka jazdy wymagająca innego poziomu zaawansowania umiejętności.

Jeden za wszystkich…

   Jest jednak grupa narciarzy szukająca tej jedynej uniwersalnej pary nart. Co w ogóle kryje się za tą uniwersalnością? Ogólnie rzecz biorąc zazwyczaj odpowiedź, która pada sugeruje poszukiwania narty wygodnej i przyjemnej do prowadzenia w różnych warunkach pogodowych po torze o różnym promieniu skrętu. Cele poszukiwań jest narta, która nie zawiedzie zarówno na twardej ubitej trasie jak i po świeżym opadzie śniegu, nie rozczaruje na popołudniowych muldach a do tego pozwoli pojechać szerokim skrętem w poprzek stoku a w razie fantazji wykonać kilka zwinnych skrętów. Dość dużo życzeń do spełnienia.

Uniwersalna czyli jaka?

   W subiektywnych odczuciach uniwersalna narta istnieje, technicznie nie.  Narta dość uniwersalna pod kątem średniego promienia skrętu, która pozwoli pojechać trochę ciaśniejszym i trochę szerszym skrętem – istnieje. Przyjmujemy, że w zależności od indywidualnych preferencji narty o promieniu 14,5-16,5 m spełniają takie wymagania. Pod kątem akceptacji warunków na trasie w zasadzie również znajdziemy modele, które poradzą sobie na trasie w twardych warunkach ale nie zbuntują się również na modelach czy luźniejszym śniegu.

   Narty z pogranicza allround, czy węższe modele allmountain – obecnie grupy mieszają się dość pod kątem kombinacji cech – uchodzą za najbardziej uniwersalne. Istotna jest tutaj ogólna geometria narty, profilowanie i szerokość w granicach 73-80 mm. Tak rozumiana uniwersalna deska istnieje. Uniwersalności narcie nadaje nieco wydłużony rocker z przodu narty, lekko uniesiona tylna część i ogólna szerokość.

   Narta równie satysfakcjonująca dla doświadczonego narciarza jak i dla poczatkującego – takiej jeszcze nie znaleźli. Cechą, która istotnie określa charakter narty jest jej sztywność wynikająca z konstrukcji i użytych materiałów. To właśnie sztywność wyklucza uniwersalność, wpływając na umiejętności jakie powinien posiadać narciarz by to on prowadził nartę nie odwrotnie.

Pomiędzy slalomem a gigantem

   Najbardziej charakterystyczne grupy nart, które każdy kojarzy to narty slalomowe i gigantowe. Pierwsze są super zwinne ale przy dużej prędkości tracą na stabilności, te drugie stabilne przy szybszej jeździe nie są z kolei tak zwinne. Ciekawą grupą uznaną za uniwersalną – czyli w tym wypadku będącą kompromisem między slalomką a gigantką jest lina crossturn. Faktycznie charakteryzuje się ona średnim promieniem skrętu więc w subiektywnych odczuciach wielu narciarzy i narciarek jest właśnie tą uniwersalną.

   Jeśli poszukujesz narty „uniwersalnej” to właściwym tropem będzie zwrócenie uwagi na jej promień ok 14-17m, szerokość w tali ok 75mm, szersze skrajne części nart i 10-15% rocker.

Przejrzyj modele dostępne w Ski Race Center: