Grupa Race to obowiązkowa kategoria każdego producenta sprzętu zimowego. To grupa, do której przykładają największą wagę – otwierająca co roku prezentację nowych kolekcji w katalogach. Narty Race to modele najbardziej zbliżone do narty sportowych, odpowiedniki wyczynowych desek, na których ścigają się zawodnicy Pucharu Świata. Można by rzec, jest to przeniesienie technologii ze świata zawodników na deski dla ich idoli.
Konstrukcja
Konstrukcja nart typu RACE ma pewną charakterystyczną specyfikę, odróżniającą ją od reszty kolekcji. Modele możemy podzielić na 3 grupy – nart slalomowych, gigantowych i najmłodszych a coraz bardziej lubianych nart cross-turnowych. To co istotnie wyróżnia tę grupę od reszty to wąska talia narty – zwężenie pod butem, wynoszące dla tej grupy zazwyczaj ok 68-70mm – i brak rockera. Większość nart zbudowana jest na profilu typu sandwich, na drewnianych rdzeniu z gatunków takich jak topola, jesion czy buk. Drewno tych drzew nadaje sztywność i sprężystość nartom, dzięki czemu dobrze trzymają skręt cięty i oddają energię. Rdzeń w tych modelach wzmocniony jest zazwyczaj podwójną warstwą tytanalu – wyraźnie grubszą niż w innych kategoriach nart, polepszając tym oparcie i dynamikę narty.
Charakter nart
Narty RACE to deski, które raczej dają w kość po dłużej jeździe i są celowo wybierane do mocniejszych treningów i większych wysiłków. Nie traktujmy ich jako narty uniwersalne, a raczej narty wydajne i wymagające. Tego typu deski współpracują w trudnych warunkach, na oblodzonych stromych odcinkach tras. Narty slalomowe są bardzo dobre do nauki, rozwojowe, reaktywne. Dają szansę jazdy najkrótszym skrętem i są bardzo czułe na ruchy narciarza. Właśnie dlatego często są wybierane jako pierwsza narta do opanowania techniki jazdy. Ich przeciwieństwem są narty gigantowe – do szybkiej jazdy po szeroki łuki, zapewniające stabilność przy dużych prędkościach, ograniczające jednak mocno zwrotność narciarza. I tutaj pojawia się trzecia, najmłodsza stażem grupa czasem zwana hybrydową – grupa nart cross -turn. Narty będące swojego rodzaju kompromisem między dwoma poprzednimi grupami, często traktowane za bardziej uniwersalne ze względu na uśredniony promień skrętu. Narty zwrotniejsze znacznie od gigantek a stabilniejsze od slalomek. Bardzo często trafiony wybór dla narciarzy szukających uniwersalnego a nieco sportowego rytu.
Dla ambitnych
Modele z linii RACE to zdecydowanie narty projektowane z myślą o zaawansowanych i aspirujących narciarzach. Każdy producent ma zazwyczaj dwie półki wśród flagowych modeli z linii RACE – dla zaawansowanych narciarzy i dla tych, którzy ich gonią. W Atomicu przykładowo flagowym modelem slalomek będzie Atomic Redster S9 ( odpowiedniki X9, G9 ) a dla mniej zaawansowanych łagodniejszym rozwojowym odpowiednikiem będzie narta Redster S7. W przypadku Kastle mamy tak samo 2 wersje z danego modelu – wyższą RX 12 SL i łagodniejszą RX 11 SL.
Narty zawodnicze tzw. komórki
Kategoria RACE Department – czyli klasyczne narty komórkowe – to właściwa grupa race’owych narty zawodniczych. To modele posiadające własne prawa zakupu, oddzielną ofertę i katalog, dedykowane do jazdy wyczynowej, na różnego rodzaju zawodach. Wśród tej grupy wszystkie narty musza spełniać konkretne wymagania pod dane zawody – juniorskie, FIS lub amatorskie. Oczywiście po narty komórkowe mogą sięgać narciarze z po za klubów, jednak większość użytkowników tych desek faktycznie jest członkami klubów sportowych. Narty te różnią się od katalogowej linii RACE konstrukcją, choć wizualnie są bardzo zbliżone. Oprócz najbardziej znanych modeli z homologacją FIS, w tej grupie znajdą się również modele komórkowe tzw. Masters. Są to narty, które mają trochę mniejszy promień skrętu od ich odpowiedników FIS i przeznaczone są do zawodów amatorskich, gdzie przepisy pozwalają na ciaśniejsze rozstawienie bramek zjazdowych. Szukając nart pod zawody trzeba więc znać przepisy organizatorów.
Co zamiast RACE?
Alternatywą do nart RACE, najbardziej zbliżoną w odczuciach jednak bardziej uniwersalną jest kategoria Allround. Narty tego typu są podobnie skonstruowane, często nawet usztywnione dwiema warstwami titanalu jednak są po całości szersze o te kilka mm co daje stabilność w większym zakresie warunków na trasach, a także zmniejsza wymagania co do narciarza. Dobrym przykładem takiej narty będzie modle Salomon S/Max 12.
Sprawdź wszystkie modele: